Νίκος Χουντής, ευρωβουλευτής Λαϊκής Ενότητας

01/06/2011 Το Υπ. Παιδείας δεν αξιοποιεί ευρωπαϊκά προγράμματα χρηματοδότησης των παιδικών βιβλιοθηκών αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να κλείσουν

Απάντηση της Κομισιόν σε ερώτηση του Νίκου Χουντή

Ενώ βιβλιοθήκες άλλων χωρών μελών της Ε.Ε. αξιοποιούν προγράμματα ενθάρρυνσης και εξοικείωσης των παιδιών με το βιβλίο, το Υπουργείο Παιδείας της Ελλάδας ακολουθεί την πολιτική του «λουκέτου». 
Ενώ το Υπουργείο Παιδείας  προωθεί την πολιτική του «λουκέτου» και στις  παιδικές και εφηβικές βιβλιοθήκες που υπάρχουν  στην Ελλάδα, η Κομισιόν υποδεικνύει προγράμματα ενθάρρυνσης και ανάπτυξης των βιβλιοθηκών που μπορούν να χρηματοδοτηθούν από την Ε.Ε.
Τα προγράμματα αυτά που όπως φαίνεται το Υπουργείο Παιδείας αγνοεί ή αρνείται να αξιοποιήσει, συμμετέχουν δημόσιες βιβλιοθήκες, Μουσεία και πολιτιστικοί φορείς από πολλές χώρες της Ε.Ε. και έχουν ως σκοπό να ενθαρρύνουν «συνήθειες ανάγνωσης σε παιδιά που διαβάζουν λίγο ή καθόλου και την εξοικείωσης τους με την τέχνη του βιβλίου». Πιο συγκεκριμένα σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Χουντή προς την Κομισιόν  για τον κίνδυνο κλεισίματος των Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών, με δεδομένο ότι από το 2008 η δημόσια χρηματοδότηση έχει καταρρεύσει, ερωτούσε αν υπάρχει η «δυνατότητα ένταξης των παιδικών και εφηβικών βιβλιοθηκών σε προγράμματα  χρηματοδότησης ώστε να αποτραπεί το κλείσιμό τους».
Στην απάντηση της η Κομισιόν μεταξύ άλλων υποδεικνύει το σχέδιο «ABC-The art of the book», ή το σχέδιο «Et Lettera-writing pictures, drawing words» του προγράμματος  «Πολιτισμός», ή ακόμα και τη δυνατότητα συγχρηματοδότησης των παιδικών και εφηβικών βιβλιοθηκών μέσω του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) ή του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (ΕΚΤ).
Αναλυτικά η απάντηση της Κομισιόν έχει ως εξής :
«Η υλοποίηση των παρεμβάσεων που υποστηρίζονται από τα διαρθρωτικά ταμεία διέπεται από την αρχή της από κοινού διαχείρισης. Σύμφωνα με την αρχή αυτή, τα κράτη μέλη έχουν την ευθύνη για την εφαρμογή τους στην πράξη και αυτό περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την επιλογή των σχεδίων που υποστηρίζονται από τα διαρθρωτικά ταμεία. Ένα σχέδιο μπορεί να επιλεγεί, εφόσον είναι σύμφωνο με τις στρατηγικές προτεραιότητες του προγράμματος, συμμορφώνεται προς τη νομοθεσία της ΕΕ και την εθνική νομοθεσία, καθώς και τους κανόνες επιλεξιμότητας, και έχει επιλεγεί μετά από διαδικασία και σύμφωνα με κριτήρια που εγκρίνονται από την επιτροπή παρακολούθησης του προγράμματος.
Δεν υπάρχει διάταξη στον κανονισμό για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) η οποία να απαγορεύει τη συνεισφορά της ΕΕ για τη δημιουργία ή την αναβάθμιση των βιβλιοθηκών. Παρόλα αυτά, πρέπει να σημειωθεί ότι μόνο οι αποδοχές του προσωπικού μιας βιβλιοθήκης δεν μπορούν να υποστηριχθούν, δεδομένου ότι το ΕΤΠΑ δεν υποστηρίζει δαπάνες λειτουργίας.  Ο κανονισμός για το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ) προσδιορίζει τους τομείς στους οποίους παρέχεται οικονομική στήριξη για τις ενέργειες ανάπτυξης του ανθρώπινου κεφαλαίου, χωρίς να αποκλείει συγκεκριμένους τομείς ή δραστηριότητες, όπως η προώθηση της πρόσβασης στις βιβλιοθήκες. Επομένως, μια συνεισφορά του ΕΚΤ για την ενίσχυση της πρόσβασης σε ποιοτικές υπηρεσίες βιβλιοθήκης θα μπορούσε να θεωρηθεί επιλέξιμη, εφόσον αυτή εντάσσεται στις στρατηγικές προτεραιότητες του αντίστοιχου επιχειρησιακού προγράμματος.
Οι βιβλιοθήκες δημόσιας διαχείρισης είναι επίσης επιλέξιμες για χρηματοδότηση στο πλαίσιο του προγράμματος «Πολιτισμός». Πρόσφατα αυτό έχει υποστηρίξει σχέδια ανάγνωσης και βιβλιοθηκών, όπως το «ABC – The art of the book», το οποίο αποσκοπεί να ενθαρρύνει συνήθειες ανάγνωσης σε παιδιά που διαβάζουν λίγο ή καθόλου, με την εξοικείωση τους με την τέχνη του βιβλίου - με τους τρόπους με τους οποίους τα βιβλία εκδίδονται και κυκλοφορούν στο εμπόριο, αφού αρχικά γραφούν και, στη συνέχεια, εικονογραφηθούν, μεταφραστούν, αναθεωρηθούν και τελειοποιηθούν. Σ’ αυτό συμμετέχουν δημόσιες βιβλιοθήκες και άλλοι πολιτιστικοί φορείς από τη Βουλγαρία, την Πολωνία, την Κύπρο, την Αυστρία και τη Σερβία.  Για παράδειγμα, ένα άλλο σχέδιο, το «Et Lettera – writing pictures, drawing words», θα συγκεντρώσει σχολές καλών τεχνών, μουσεία και βιβλιοθήκες από το Στρασβούργο, τη Βαρσοβία, το Brno, το Debrecen, το Arad και τη Βαρκελώνη, για να επιδείξει, με τη βοήθεια συλλογών εξειδικευμένων βιβλίων, τη διαδικασία εκμάθησης της συγγραφής και, γενικότερα, τη σχέση μεταξύ εικονογράφησης και συγγραφής».