Νίκος Χουντής, ευρωβουλευτής Λαϊκής Ενότητας

26/10/2018 «Ούτε ένα ευρώ δε δίνει η Κομισιόν για την καταστροφή στο Μάτι»

Απάντηση Κομισιόν σε Νίκο Χουντή

Ούτε ένα ευρώ δε δίνει η Κομισιόν για την αποκατάσταση των καταστροφών από την μεγάλη πυρκαγιά στο Μάτι. 

Αυτό προκύπτει από την απάντηση της Κομισιόν, σε σχετική γραπτή ερώτηση του ευρωβουλευτή της Λαϊκής Ενότητας (ΛΑΕ), Νίκου Χουντή, με την οποία ζητούσε να ληφθούν άμεσα μέτρα για την έμπρακτη στήριξη και έκφραση αλληλεγγύης στους πληγέντες και τις πληγείσες περιοχές.

Πιο συγκριμένα, στην απάντησή του, ο Ευρωπαίος ΕπίτροποςΑνθρωπιστικής Βοήθειας και Διαχείρισης Κρίσεων, Χρήστος Στυλιανίδης,αφού αναφέρεται στο ιστορικό της φονικής πυρκαγιάς και στο γεγονός ότι στις 23 Ιουλίου 2018 η Ελλάδα ενεργοποίησε τον Μηχανισμό Πολιτικής Προστασίας της Ένωσης για να ζητήσει τη συνδρομή εναέριων και επίγειων μέσων δασοπυρόσβεσης και ότι χρησιμοποίησε μία χερσαία μονάδα αντιμετώπισης δασικών πυρκαγιών που προσφέρθηκε από την Κύπρο, και συνολικά έξι αεροσκάφη από Ιταλία, Ισπανία και Ρουμανία, σημειώνει ότι η Κομισιόν έχει υποβάλλει πρόταση για τη λειτουργία ενός νέου Συστήματος Ευρωπαϊκής Ικανότητας Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών «rescEU», το οποίο θα λειτουργήσει στο μέλλον.

Στη συνέχεια της απάντησής, του ο ευρωπαίος Επίτροπος αναφέρεται γενικά στην ύπαρξη του Ταμείου Αλληλεγγύης, το οποίο μπορεί να συμβάλλει στην «κάλυψη του κόστους των επιχειρήσεων έκτακτης ανάγκης και αποκατάστασης ύστερα από φυσικές καταστροφές» στις χώρες μέλη (σ.σ: Πρέπει όμως να τονιστεί ότι με βάση την παρ.3 του άρθρου 2 του Κανονισμού του Ταμείου Αλληλεγγύης, οι καταστροφές από τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις χρηματοδότησης διότι το κόστος των καταστροφών θα έπρεπε να ξεπερνάει το 1,5% του ΑΕΠ της Περιφέρειας Αττικής).

Συνεχίζοντας ο Επίτροπος και μπαίνοντας στην ουσία του ερωτήματος, αναφέρει πάλι ότι η Κομισιόν στηρίζει μέτρα πρόληψης μέσω ειδικών χρηματοδοτήσεων, διευκρινίζοντας όμως με έμφαση ότι, σε κάθε περίπτωση, η αποκατάσταση ζημιών που προκαλούνται σε ιδιωτικές ιδιοκτησίες από φυσικές καταστροφές, δεν είναι επιλέξιμες και τα χρήματα που μπορούν να διατεθούν δεν είναι πρόσθετα αλλά μπορούν να είναι μόνο από ανακατανομή κονδυλίων του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης, τονίζοντας συγκριμένα πως «οι υπηρεσίες της Επιτροπής, από κοινού με τις αρμόδιες εθνικές και περιφερειακές αρχές, έχουν τη δυνατότητα αναθεώρησης του προγράμματος ΕΤΠΑ που αφορά τις πληγείσες περιοχές, ώστε να διευκολυνθούν οι αναγκαίες δράσεις για την αποκατάσταση των δημοσίων υποδομών και την αναζωογόνηση των τοπικών οικονομιών».
 
Ολόκληρη η ερώτηση και η απάντηση έχουν ως εξής:
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης P-004169/2018
προς την Επιτροπή
Άρθρο 130 του Κανονισμού
Nikolaos Chountis (GUE/NGL)
 
Θέμα:         Αλληλεγγύη στους πληγέντες από τις φονικές πυρκαγιές στην Ανατολική Αττική

Η Αττική για άλλη και φορά πλήττεται από τεράστιες πυρκαγιές, με αποτέλεσμα την ύπαρξη πολλών δεκάδων βεβαιωμένων θανάτων, εκατοντάδων αγνοουμένων και τραυματιών, αλλά και ανυπολόγιστων υλικών καταστροφών μέσα σε αστικό ιστό.
Ανώτατοι αξιωματούχοι της Επιτροπής αναγνώρισαν το μέγεθος των απωλειών και των υλικών καταστροφών και τόνισαν την ανάγκη εκδήλωσης έμπρακτης αλληλεγγύης προς την Ελλάδα.
Ερωτάται η Επιτροπή:
Τι άμεσα μέτρα προτίθεται να λάβει για την έμπρακτη στήριξη και έκφραση αλληλεγγύης στους πληγέντες από τις τεράστιες καταστροφές;
Τι δυνατότητες προσφέρει και υπό ποιες προϋποθέσεις η ευρωπαϊκή νομοθεσία, προκειμένου να βοηθηθούν οι πληγέντες αλλά και οι πληγείσες περιοχές;

Απάντηση του κ. Στυλιανίδη
εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
(25.10.2018)

Η ΕΕ βρίσκεται στο πλευρό της Ελλάδας αυτές τις δύσκολες στιγμές. Ο επίτροπος κ. Στυλιανίδης επισκέφτηκε τη χώρα λίγες ώρες μετά την καταστροφή.
Στις 23 Ιουλίου 2018, η Ελλάδα ενεργοποίησε τον Μηχανισμό Πολιτικής Προστασίας της Ένωσης (ΜΠΠΕ) για να ζητήσει τη συνδρομή εναέριων και επίγειων μέσων δασοπυρόσβεσης. Εννέα κράτη μέλη προσέφεραν βοήθεια μέσω του μηχανισμού: η Ισπανία, η Κύπρος, η Βουλγαρία, η Πορτογαλία, το Μαυροβούνιο, η Κροατία, η Ιταλία, η Ρουμανία και η Μάλτα. Η Ελλάδα δέχτηκε και χρησιμοποίησε την παρακάτω βοήθεια:
- Κύπρος: μία χερσαία μονάδα αντιμετώπισης δασικών πυρκαγιών
- Ιταλία: δύο Canadair
- Ισπανία: δύο Canadair
- Ρουμανία: ένα αεροσκάφος πυρόσβεσης και ένα αεροσκάφος εφοδιαστικής
Επιπλέον, η Υπηρεσία Διαχείρισης Καταστάσεων Έκτακτης Ανάγκης του Copernicus εκπόνησε πέντε δορυφορικούς χάρτες των πληγεισών περιοχών.
Για να ενισχυθεί ο ΜΠΠΕ, η Επιτροπή υπέβαλε πρόταση για τη δημιουργία ειδικού αποθεματικού ικανοτήτων πολιτικής προστασίας («rescEU»). Η πρόταση έχει επίσης ως στόχο την ενίσχυση της Ευρωπαϊκής Ικανότητας Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών μέσω υψηλότερης ενωσιακής συγχρηματοδότησης του κόστους υλοποίησης. Η πρόταση αυτή βρίσκεται επί του παρόντος υπό διαπραγμάτευση και η Επιτροπή εργάζεται σκληρά για να τεθεί σε λειτουργία ένα νέο σύστημα πριν από την επόμενη περίοδο δασικών πυρκαγιών.
Επιπλέον, το Ταμείο Αλληλεγγύης της ΕΕ μπορεί να συμβάλει στην κάλυψη του κόστους των επιχειρήσεων έκτακτης ανάγκης και αποκατάστασης ύστερα από φυσικές καταστροφές(1). Η ΕΕ στηρίζει επίσης μέτρα πρόληψης και αποκατάστασης μέσω ειδικών χρηματοδοτήσεων για δράσεις διαρθρωτικές(2), γεωργικής/αγροτικής ανάπτυξης(3) και έρευνας(4).
Οι υπηρεσίες της Επιτροπής είναι έτοιμες να διερευνήσουν από κοινού με τις αρμόδιες εθνικές και περιφερειακές αρχές τη δυνατότητα αναθεώρησης του/των προγράμματος/-ων του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) που αφορά/-ούν τις πληγείσες περιοχές, ώστε να διευκολυνθούν οι αναγκαίες δράσεις για την αποκατάσταση των δημόσιων υποδομών και την αναζωογόνηση των τοπικών οικονομιών.
 
(1)Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 661/2014.
(2)Δυνάμει των κανονισμών (ΕΕ) 1300/2013 και 1301/2013 το Ταμείο Συνοχής (ΤΣ) και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) παρέχουν τη δυνατότητα στήριξης δράσεων που σχετίζονται με την πρόληψη και τη διαχείριση κινδύνων, συμπεριλαμβανομένων των συστημάτων ανθεκτικότητας σε καταστροφές και των συστημάτων διαχείρισης, εφόσον οι δράσεις αυτές είναι σύμφωνες με μια εθνική ή περιφερειακή εκτίμηση κινδύνου· ωστόσο, η αποκατάσταση ζημιών που προκαλούνται σε ιδιωτικές ιδιοκτησίες από φυσικές καταστροφές δεν είναι επιλέξιμη.
(3)Ο κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 1305/2013 προβλέπει στήριξη για δράσεις πρόληψης, οι οποίες είναι σύμφωνες με το πρόγραμμα προστασίας των δασών που καταρτίζουν τα κράτη μέλη.
(4)Πρόγραμμα-πλαίσιο «Ορίζοντας 2020» για την έρευνα και την καινοτομία, πρόγραμμα LIFE.