Νίκος Χουντής, ευρωβουλευτής Λαϊκής Ενότητας

04/10/2010 Κομισιόν: Η Ελλάδα η μόνη χώρα στην ΕΕ που δεν έχει δώσει στοιχεία για τις επιδοτήσεις, επιχορηγήσεις και εγγυήσεις δανείων για τις ΔΕΚΟ

Νόμιμες οι επιδοτήσεις που έχουν καταβληθεί και καταβάλλονται μέχρι σήμερα στον ΟΣΕ και στις υπόλοιπες μεταφορικές ΔΕΚΟ
 Ιδιωτικοποίηση ΟΣΕ και πώληση της ακίνητης περιουσίας του.

Σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκου Χουντή, σχετικά με τις συγκοινωνιακές ΔΕΚΟ και ιδιαίτερα τον ΟΣΕ, απάντησε ο αρμόδιος Επίτροπος Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων, κ. Όλι Ρέν.
 
Ο κ. Ρέν απάντησε στα εξής ερωτήματα:

Πρώτον, «Ποιο είναι το ποσό των επιδοτήσεων, επιχορηγήσεων, εγγυήσεων δανείων κ.α. που καταβάλει η Ελλάδα για την επιδότηση των δημοσίων συγκοινωνιών σε σχέση με όλα κράτη μέλη της ΕΕ;»
Απάντηση: Ο κ. Ρέν απέστειλε σχετικό πίνακα, ο οποίος επισυνάπτεται στο παρόν Δελτίο Τύπου, σχολιάζοντας ταυτόχρονα ότι «δεν υπάρχουν συγκρίσιμα στοιχεία για την Ελλάδα. Οι ελληνικές αρχές δεν έχουν αποστείλει στην Eurostat πληροφορίες σχετικά με τις εγγυήσεις δανείων ανα δικαιόχο (συγκοινωνιακές ΔΕΚΟ)».
 
Από τον πίνακα, ο οποίος αφορά τα έτη 2007 και 2008 και διαθέτει δύο κατηγορίες ενισχύσεων (επιδοτήσεις-subsidies και παντός άλλου είδους ενισχύσεις-capital transfers), προκύπτει ότι η Γερμανία επιδοτεί τις Δημόσιες Συγκοινωνίες με 13.8 δις ευρώ, η Ιταλία με 17 δις ευρώ, η Μεγάλη Βρετανία με περίπου 10 δις ευρώ, η Ισπανία με 5 δις ευρώ, η Τσεχία με 1,2 δις ευρώ, κ.α. (σ.σ. Για να υπάρξει σύγκριση μεγεθών από τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών προκύπτει ότι οι συγκοινωνιακές ΔΕΚΟ μέσα στο 2010 πρέπει να δανειστούν 1,57 δις ευρώ).
 
Δεύτερον: «τι προβλέπει το Μνημόνιο Συνεργασίας Ελλάδας-ΔΝΤ-ΕΕ σχετικά με τον ΟΣΕ;»
Απάντηση: «Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να υιοθετήσει και να εφαρμόσει σχέδιο αναδιάρθρωσης του σιδηροδρομικού τομέα με χρονοδιάγραμμα μέτρων το οποίο να καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο θα γίνουν κερδοφόρες οι επιχειρησιακές δραστηριότητες∙ να διασφαλίζει την αποτελεσματική εφαρμογή της νομοθεσίας της ΕΕ για τους σιδηροδρόμους ώστε να δημιουργηθεί ανταγωνιστική αγορά υπηρεσιών∙ να προβλέπει την αναδιάρθρωση της εταιρείας συμμετοχών, συμπεριλαμβανομένης της πώλησης γης και άλλων περιουσιακών στοιχείων. Στο Μνημόνιο Συνεργασίας αναφέρεται η έναρξη σχεδίου ιδιωτικοποιήσεων στον τομέα των μεταφορών».
 
Τρίτο ερώτημα, «ποιο είναι το κριτήριο/κανόνας θεμιτής ή αθέμιτης ενίσχυσης προς τις συγκοινωνιακές ΔΕΚΟ; Υπήρξαν συστάσεις της Κομισιόν προς την ελληνική κυβέρνηση;»,
Απάντηση: «Τα κριτήρια/οι κανόνες που καθορίζουν τη νομιμότητα ή όχι των επιδοτήσεων που καταβάλλονται από κράτη μέλη της ΕΕ εξαρτώνται από τη φύση της πληρωμής και το εκάστοτε μέσο μεταφοράς. Στην περίπτωση καταβολής οικονομικών αντισταθμίσεων από το Δημόσιο για τη λειτουργία των υπηρεσιών δημοσίων μεταφορών πρέπει να τηρούνται οι κανόνες που έχουν θεσπιστεί στη νομοθεσία της ΕΕ. Όσον αφορά τις δημόσιες υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών οδικώς και σιδηροδρομικώς, οι σχετικοί κανόνες καθορίζονται στον κανονισμό ΕΚ 1370/2007 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 23ης Οκτωβρίου 2007. Οι ίδιοι κανόνες ισχύουν για όλα τα κράτη μέλη. Δεν έχουν γίνει συγκεκριμένες συστάσεις προς την Ελλάδα στον τομέα αυτό».