Νίκος Χουντής, ευρωβουλευτής Λαϊκής Ενότητας

17/01/2011 Τη χαριστική βολή στη δημιουργία πάρκου στο Ελληνικό δίνει το Μνημόνιο.

Αποτελεί «αξιοποίηση» η τσιμεντοποίηση και εμπορευματοποίηση του χώρου του πρώην αεροδρομίου;

Ερώτηση του Ν. Χουντή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κατέθεσε ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Χουντής, σχετικά με το σχέδιο της κυβέρνησης για την πλήρη τσιμεντοποίηση και εμπορευματοποίηση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού.

 Πιο συγκεκριμένα, στην ερώτησή του αναφέρει ότι όπως προκύπτει από το σχέδιο Αποκρατικοποιήσεων της Δημόσιας Περιουσίας (http://government.gov.gr/2010/12/16/4376/) που δόθηκε στο φως της δημοσιότητας στις 16 Δεκεμβρίου 2010, κατ’εφαρμογή του Μνημονίου, περιλαμβάνεται η «αξιοποίηση» των 5.500 στρεμμάτων του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, «με ενδεικτικές χρήσεις τις ‘εμπορικές, επαγγελματικές, τουριστικές και δραστηριότητες αναψυχής’, εγκαταλείποντας οριστικά κάθε ιδέα για δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου».

Στη συνέχεια της ερώτησής του, ο Νίκος Χουντής συνδέει το προηγούμενο γεγονός με την επιδείνωση της περιβαλλοντικής κατάστασης του Λεκανοπεδίου Αττικής, ειδικά μετά τις «καταστροφικές πυρκαγιές στους πνεύμονες πρασίνου της Πάρνηθας, της Πεντέλης, του Υμηττού και της Ανατολικής Αττικής», καθώς επίσης με τα επικίνδυνα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην Αθήνα, όπου σύμφωνα με εκτιμήσεις της Επιτροπής «παρουσιάζονται οι υψηλότερες τιμές μικροσωματιδίων (ΑΣ10), ενώ για το 2000 ‘η απώλεια περίπου 4 εκατομμυρίων ετών ζωής στην Ελλάδα θα μπορούσε να αποδοθεί στη ρύπανση από τα σωματίδια’».

Στη συνέχεια της ερώτησής του, ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, τονίζει τη σημασία που θα έχει η δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου στο Ελληνικό, στη «βελτίωση της αναλογίας πρασίνου ανά κάτοικο, αλλά και συνολικότερα στην ποιότητα του αέρα στο λεκανοπέδιο Αττικής» και καλεί την Κομισιόν να «ζητήσει άμεσα από την ελληνική κυβέρνηση να σταματήσει τη τσιμεντοποίηση του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού, προτείνοντας τη δημιουργία πάρκου για την βελτίωση της περιβαλλοντικής κατάστασης στην πόλη της Αθήνας», τονίζοντας ότι δεν μπορεί να χαρακτηριστεί «αξιοποίηση», «σε μια πόλη σαν την Αθήνα, η δημιουργία και άλλων  εμπορικών, οικιστικών και επαγγελματικών χρήσεων».


Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης που κατέθεσε ο Νίκος Χουντής:

 Η Αθήνα είναι η ευρωπαϊκή πρωτεύουσα με τη μικρότερη αναλογία πρασίνου ανα κάτοικο, με 2.6 τμ, όταν σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος, μια πόλη για να είναι βιώσιμη απαιτεί 9 τμ.

Οι σχεδόν ετήσιες καταστροφικές πυρκαγιές στους πνεύμονες πρασίνου πέριξ του λεκανοπεδίου Αττικής, (Πάρνηθα, Πεντέλη, Υμηττός, Ανατολική Αττική), έχουν επιδεινώσει την κατάσταση και έχουν ενισχύσει μια σειρά περιβαλλοντικών μεταβλητών, όπως τα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης και τα επίπεδα συγκέντρωσης μικροσωματιδίων, που για την πόλη της Αθήνας ξεπερνούν  τα επιτρεπτά όρια 163 ημέρες το χρόνο (Ε-5371/09), με σημαντικές επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων. Στο πρώην αεροδρόμιο Ελληνικού υπάρχει χώρος δημόσιας ιδιοκτησίας, έκτασης 5500 στρεμμάτων, για τον οποίο η τοπική αυτοδιοίκηση, περιβαλλοντικές οργανώσεις και οι κάτοικοι των γύρω περιοχών, ζητούν να γίνει, στο σύνολό του, μητροπολιτικό πάρκο.

Η δημιουργία του πάρκου θα βελτιώσει την αναλογία πρασίνου ανά κάτοικο, αλλά και συνολικότερα την ποιότητα του αέρα στο λεκανοπέδιο Αττικής, όπου σύμφωνα με εκτιμήσεις της Επιτροπής παρουσιάζονται οι υψηλότερες τιμές ΑΣ10, ενώ για το 2000 «η απώλεια περίπου 4 εκατομμυρίων ετών ζωής στην Ελλάδα θα μπορούσε να αποδοθεί στη ρύπανση από τα σωματίδια».
Η  ελληνική κυβέρνηση, εφαρμόζοντας το Μνημόνιο, έδωσε στη δημοσιότητα κατάλογο αξιοποίησης της δημόσιας ακίνητης περιουσίας, στον οποίο συμπεριλαμβάνεται και το πρώην αεροδρόμιο Ελληνικού, με ενδεικτικές χρήσεις “αξιοποίησης” τις “εμπορικές, επαγγελματικές, τουριστικές, οικιστικές και δραστηριότητες αναψυχής”. Εγκαταλείπεται δηλαδή κάθε ιδέα δημιουργίας μητροπολιτικού πάρκου και επιβαρύνεται ακόμα περισσότερο το περιβάλλον και το μικροκλίμα της Αθήνας. Είναι σαφές ότι με βάση τα ανωτέρω, η σχεδιαζόμενη “αξιοποίηση” αποτελεί βιασμό του περιβάλλοντος και του μέλλοντος αυτής της πόλης και με δεδομένο, ότι η Κομισιόν έχει την κύρια ευθύνη για το σχεδιασμό και την υλοποίηση του Μνημονίου Συνεργασίας, ερωτάται:
Σε μια πόλη σαν την Αθήνα, που πνίγεται από την ατμοσφαιρική ρύπανση, θα χαρακτήριζε “αξιοποίηση” τη δημιουργία και άλλων εμπορικών, οικιστικών και επαγγελματικών χρήσεων; Θα ζητήσει άμεσα από την ελληνική κυβέρνηση να σταματήσει το σχέδιο “αξιοποίησης” του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού, προτείνοντας τη δημιουργία πάρκου για την βελτίωση της περιβαλλοντικής κατάστασης στην πόλη της Αθήνας;